Máme doma skleničku s otázkami. Při
společných jídlech děti jednu vylosují, přečtou, a postupně na ni odpovídáme. Otázky nejsou znalostní, ale přemýšlecí, uvažovací. U každé se pozastavujeme, nahlas uvažujeme, jak se dá pojmout a co může znamenat. Pozastavujeme se i u každé odpovědi – když dítě odpoví, zajímáme se, jak to myslí, jak k nápadu došlo, jak se dívá na věci, které s otázkou souvisí, a společně téma dál rozvíjíme. Pořadí volíme od nejmladšího, je tak nejmenší pravděpodobnost, že děti budou ovlivněny tím, co uslyší.
Odpovědi nehodnotíme ani neopravujeme, žádný názor není špatně. Často v úžasu zíráme, jak hluboce děti o věcech uvažují a jak neotřelé jejich nápady jsou. K tomu nám tato aktivita také slouží - chceme naše děti lépe poznat, chceme se dozvědět, o čem přemýšlí a jaké věci řeší. Také je pro nás důležité, aby děti vnímaly, že na jejich názorech záleží. To, že tato aktivita rozvíjí představivost, rozhled a schopnost vyjadřování, je potom už jen příjemný bonus.
Původně jsem myslela, že díky věkovému
rozdílu mezi členy rodiny nebude otázková sklenička pro všechny. Naopak! Odpovědi
nejmladších dětí jsou jednak vítaným nadlehčením vážných témat, a jednak
kouzelně odzbrojující. Na otázku „Co je nejlepší na tom, že žijeme
tady?“ náš dvouapůlletý syn odpověděl: „Protože tady máme dům!“.
Otázky lze samozřejmě použít i jinde než u
večeře, můžete si vytisknout druhou sadu, uložit ji třeba do uzavíratelného sáčku a
brát s sebou na procházky, výlety, na delší cesty autem, nebo je využít v
programu pro dětskou skupinu. TIP: připravte si hned druhou skleničku nebo druhý sáček na použité otázky. Jinak se všude povalují a ztrácí :-)
Tento nápad jsem našla zde, odkud mám také
většinu otázek.
Napadají vás další? Napište mi, přidám je!
To je nádherný nápad! Určitě s dětmi vyzkoušíme. Děkuji za pdf ke stažení. Katka
OdpovědětVymazatNáhodou som natrafila na váš blog. Som učiteľka, učím ôsmakov. Otázky sú skvelé, použijem ich pri diskusiách s deťmi v škole. Ďakujem, že ste ich poskytli na stiahnutie!
OdpovědětVymazat